پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228356
همه دانستيهاي آزمون ۹۶؛
آغاز چهلم و هفتمين ماراتن کنکور از فردا/ صف پشت کنکور شلوغ شد
تاریخ انتشار : 1396/04/14 10:12:26
نمایش : 1514
چهل و هفت سال از برگزاري آزمون سراسري در کشور مي گذرد اما اين سد همچنان پابرجا است و تنها رنگ صندلي دانشگاه ها تغيير کرده و بازهم بايد براي دکتر و مهندس شدن، با يک ميليون نفر رقابت کرد.
به گزارش پايگاه خبير تحليلي پيرغار، آزمون سراسري سال ۹۶ چهل و هفتمين دوره آزمون سراسري است که به منظور پذيرش دانشجو براي دوره هاي روزانه، شبانه (نوبت دوم)، نيمه حضوري، مجازي، پرديس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، دانشگاه پيام نور، موسسات آموزش عالي غير انتفاعي و غير دولتي، پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي و کدرشته هاي با آزمون دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود.

در سال هاي اخير به دليل کاهش تعداد دانش آموزان، تعداد داوطلبان کنکور نيز کاهش داشت، اما امسال رشدي حدود ۷.۵ درصد در تعداد داوطلبان کنکور سال ۹۶ نسبت به داوطلبان سال هاي گذشته شاهد هستيم.

ثبت‌نام در آزمون سراسري سال ۹۶ از ۱۹ بهمن ۹۵ آغاز شد و با احتساب تمديد و فرصت مجددي که براي داوطلبان در نظر گرفته شد تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کرده اند که از اين تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر معادل ۵۸.۹۶ درصد زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر معادل ۴۱.۰۴ درصد مرد هستند.

آمار داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سراسري سال ۹۶ با تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب نسبت به آمار سال ۹۵ که ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر بوده است تعداد ۶۹ هزار و ۷۷۱ نفر يا معادل ۷.۵ درصد بيشتر است.

پيشتازي پسران در گروه رياضي و فني و دختران در گروه هاي علوم انساني و تجربي

در سال هاي اخير تعداد دختران داوطلب کنکور سراسري از پسران پيشي گرفته است اما در گروه هاي آزمايشي مختلف وضعيت متفاوتي حاکم است. در آزمون سراسري سال ۹۶ پسران در گروه علوم رياضي و فني و دختران در ساير گروه ها از جمله علوم انساني، علوم تجربي، هنر و زبان هاي خارجي پيشتاز هستند.

گروه آزمايشي تعداد داوطلبان تعداد داوطلب زن درصد داوطلب زن تعداد داوطلب مرد درصد داوطلب مرد تعداد کارت آزمون تعداد کارت  زنان درصد کارت زنان تعداد کارت مردان درصد کارت مردان زمان برگزاري آزمون
علوم رياضي و فني ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر ۳۵.۳۷ درصد ۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر ۶۴.۶۳ درصد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر ۳۵.۳۷ درصد

۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر

۶۴.۶۳ درصد صبح پنجشنبه ۱۵ تيرماه ۹۶
علوم انساني ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر ۶۲.۶۹ درصد ۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر ۳۷.۳۱ درصد ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر

۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر

۶۲.۶۹ درصد

۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر

۳۷.۳۱ درصد صبح پنجشنبه ۱۵ تيرماه ۹۶
علوم تجربي ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر ۶۳.۳۵ درصد ۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر ۳۶.۶۵ درصد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر

۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر

۶۳.۳۵ درصد

۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر

۳۶.۶۵ درصد صبح جمعه ۱۶ تيرماه ۹۶
گروه هنر ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر

۸ هزار و ۴۹ نفر

۷۵.۴۰ درصد

۲ هزار و ۶۲۶ نفر

۲۴.۶۰ درصد ۶۱ هزار و ۹۸۵ کارت (با احتساب علاقمندي ساير گروه ها)

۴۳ هزار و ۸۸۳ نفر

۷۰.۸۰ درصد

۱۸ هزار و ۱۰۲ نفر

۲۹.۲۰ درصد بعدازظهر پنج­شنبه ۱۵ تيرماه ۹۶
زبان هاي خارجي ۶ هزار و ۲۶۸ نفر

۴ هزار و ۵۹۵ نفر

۷۳.۳۱ درصد

يک هزار و ۶۷۳ نفر

۲۶.۶۹ درصد ۱۱۸ هزار و ۴۶۷ کارت (با احتساب علاقمندي ساير گروه ها)

۷۸ هزار و ۲۱۰ نفر

۶۶.۰۲ درصد

۴۰ هزار و ۲۷۵ نفر

۳۳.۹۸ درصد بعدازظهر جمعه ۱۶ تيرماه ۹۶
جمع کل ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب

۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر

۵۸.۹۶ درصد

۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر

۴۱.۰۴ درصد يک ميليون و ۹۳ هزار و ۷۱۷ کارت

۶۵۷ هزار و ۸۸۳ کارت

۶۰.۱۵ درصد

۴۳۵ هزار و ۸۳۴ کارت

۳۹.۸۵ درصد -

سد يک ميليون نفري که هرگز شکسته نمي شود !

اما سد کنکور همچنان پابرجا است و تنها در اين ميان رنگ و بوي صندلي هاي دانشگاه ها تغيير کرده است. رقابت همچنان براي دکتر شدن در ميان تجربي ها و مهندس شدن در ميان رياضي ها برقرار است.

با وجود تغييرات قانوني که هر ساله درباره کنکور مطرح مي شود و هر از چندي بحث حذف و تغيير آن مطرح مي شود اما کنکور حذف شدني نيست چرا که رقابت اصلي ميان دانش آموزاني که مي خواهند بهترين باشند و در بهترين دانشگاه ها و رشته ها تحصيل کنند به اندازه يک رتبه و نمره برقرار است و چه بسا هنوز قرار گرفتن در ميان نفرات اول، آرزوي اين روزهاي بسياري از سخت کوشان است.

چهل و هفت دوره آزمون سراسري در روزهاي گرم بهار و تابستان برگزار شده و با اينکه در اين سال ها با فراز و نشيب هاي زيادي مواجه شده است اما همچنان سرنوشت يک ميليون نفر با چهارخانه هاي صورتي که بايد با مداد سياه شوند، تعيين مي شود.

با وجود اينکه مسئولان آموزش عالي و کارشناسان بارها تاکيد کرده اند که کنکور همه چيز نيست، اما هنوز براي بسياري آنقدر قبولي در کنکور مهم است که به بهاي جان شان تمام مي شود!

در سال ۹۲ مجلس شوراي اسلامي قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي را به تصويب رساند که بر اساس آن پذيرش دانشجو در دانشگاه ها به روش ظرفيت رشته ـ محل و تقاضاي داوطلبان بر اساس «سابقه تحصيلي» يا «سابقه تحصيلي و آزمون (عمومي يا عمومي ـ اختصاصي)» صورت گيرد.

بر اساس تبصره ۴ ماده ۵ اين قانون، در پذيرش دانشجو تأثير سابقه تحصيلي سالانه به صورت تدريجي و صعودي است و پس از پنج سال حداقل ۸۵ درصد ظرفيت پذيرش دانشجو در کل کشور بر مبناي سابقه تحصيلي خواهد بود. البته بر اساس ماده ۶ دانشگاه ها مي توانند حد نصاب نمره لازم جهت پذيرش در رشته ـ محل هاي خود را پيشنهاد دهند و در صورت تصويب نسبت به پذيرش دانشجو اقدام شود.

همين موضوع موجب شده است که در اين سال ها چهره کنکوري ها هم تغيير کند. زماني تنها دانش آموزان و يا به اصطلاح ديپلمه هاي ۲ يا ۳ ساله در کنکور شرکت مي کردند اما اکنون با وجود امکان شرکت همه افرادي که داراي سوابق تحصيلي و ديپلم و پيش دانشگاهي هستند بازهم صندلي هايي خالي مي مانند . اين تغيير چهره به مدد افزايش کمي آموزش عالي صورت گرفته تا جايي که سال گذشته ۳۰۰ هزار ظرفيت دانشگاه ها به ويژه شهريه پردازها خالي ماند.

از سوي ديگر قبولي در دوره هاي روزانه که آموزش در آنها رايگان محسوب مي شود نيز يکي از مهمترين دلايل حذف نشدن کنکور است. هنوز دانشگاه هاي بزرگ و معتبر کشور بخش عمده اي از ظرفيت خود را به آموزش عالي رايگان اختصاص داده اند و با توجه به اينکه ظرفيت دوره هاي روزانه در آموزش عالي حدود ۱۲۵ هزار نفر است، همين مسئله ورود به دوره روزانه را سخت تر مي کند.

شخصي‌سازي دفترچه‌هاي کنکور

در آزمون سراسري سال ۱۳۹۶ همچون سال هاي گذشته دفترچه‌هاي کنکور شخصي سازي شده و مشخصات داوطلبان بر روي پاسخنامه و جلد دفترچه سوالات درج شده است.

در آزمون سراسري سال ۱۳۹۶ به هر داوطلب در کليه گروه هاي آزمايشي يک پاسخنامه و ۲ دفترچه سوال (آزمون عمومي«دفترچه شماره ۱» و آزمون اختصاصي «دفترچه شماره ۲») در قالب دو بسته نايلوني داده مي‌شود. اين بسته‌ها شخصي سازي شده و مشخصات داوطلبان بر روي پاسخنامه و جلد دفترچه سوالات درج شده است.

داوطلبان شاغل در شغل بهياري که داراي ديپلم بهياري هستند در گروه آزمايشي علوم تجربي و داوطلبان داراي مدرک ديپلم و پيش‌دانشگاهي علوم و معارف اسلامي در گروه آزمايشي علوم انساني علاوه بر پاسخگويي به سوالات دفترچه‌هاي عمومي (دفترچه شماره ۱) و اختصاصي (دفترچه شماره ۲) بايد به سوالات دفترچه اختصاصي شماره ۳ نيز پاسخ دهند.

داوطلبان در تمام گروه هاي آزمايشي بايد پاسخ سوالات دفترچه‌هاي عمومي و اختصاصي را در همان يک برگ پاسخنامه تحويل شده علامتگذاري کنند.

ممنوعيت دستبند هوشمند براي داوطلبان

در سال هاي اخير استفاده از ابزارهاي الکترونيک هوشمند و استفاده از آن در ميان جوانان بسيار مورد توجه بوده است. اين موضوع تا آنجا اهميت پيدا کرده که برگزار کنندگان کنکورها و آزمون هاي سراسري را بر آن داشته که نسبت به استفاده از اين ابزار هشدار دهند.

در هشدار به داوطلبان گفته شده است که بايد از آوردن وسايل اضافي از جمله کيف دستي، ساک دستي، هرگونه دستگاه ارتباطي (از قبيل پيجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوري، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و ...)، جزوه، کتاب، ماشين حساب، هرگونه نُت و يادداشت و نظاير آن و همچنين وسايل شخصي به جلسه آزمون اکيداً خودداري کنند.

برگزاري آزمون در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحاني

در برگزاري آزمون سراسري هميشه يک بسيج عمومي صورت مي گيرد. از اورژانس و نيروي انتظامي گرفته تا مراقبان و ناوگان ترابري کشور. چهل و هفتمين آزمون سراسري در روزهاي پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تيرماه ۹۶ در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحاني برگزار مي شود.

درب حوزه­­ هاي امتحاني صبح­ آزمون ها رأس‌ ساعت‌ ۷:۰۰ (هفت) صبح و بعدازظهرها رأس ساعت ۱۴:۳۰ (دو و نيم بعدازظهر) بسته خواهد شد و شروع فرآيند برگزاري آزمون صبح­ ها راس‌ ساعت‌ ۷:۳۰ (هفت و سي دقيقه) و بعداز ظهرها راس ساعت ۱۵:۰۰ (سه بعدازظهر) آغاز مي­ شود. از ورود داوطلبان پس از بسته شدن درب حوزه­ هاي امتحاني ممانعت به عمل خواهد آمد.

در ساعات آزمون، والدين و همراهان داوطلبان کنکور دست به دعا در انتظار نتيجه مثبت فرزندان شان مي نشينند و با اينکه اطمينان دارند دلبندشان هر آنچه در توان داشته در صفحه سفيد نوشته اما بازهم اصل «کمک خداوند متعال» فراموش نشدني است.

اما کار آزمون سراسري با برگزاري آزمون در پنجشنبه و جمعه تمام نمي شود، پس از تصحيح برگه هاي آزمون به صورت ماشيني، نتيجه اوليه به صورت کارنامه تنظيم و در دهه دوم مرداد ۹۶ بر روي سايت سنجش منتشر مي شود و حال نوبت انتخاب رشته، يکي از حساس ترين برنامه هاي زندگي دانش آموزان مي رسد.

نتايج نهايي کنکور سراسري امسال، شهريورماه اعلام مي شود.

منبع: مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html